W ramach kierunku PEDAGOGIKA (studia drugiego stopnia) są do wyboru 4 ścieżki kształcenia:
NAUCZYCIELSKIE ( z przygotowaniem pedagogicznym)
- Psychopedagogika
- Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza z arteterapią
Ścieżki nauczycielskie przeznaczone dla:
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku.
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich prowadzonych zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunkach pedagogicznych i posiadających przygotowanie pedagogiczne.
NIENAUCZYCIELSKIE (bez przygotowania pedagogicznego)
- Edukacja dorosłych z tutoringiem
- Pedagogika penitencjarna z kryminologią
Ścieżki nienauczycielskie przeznaczone dla:
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku.
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich prowadzonych zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunkach pedagogicznych i posiadających przygotowanie pedagogiczne.
- dla absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunkach z dziedziny nauk społecznych: praca socjalna, nauki o bezpieczeństwie, nauki socjologiczne, psychologia.
Atuty ścieżki kształcenia Psychopedagogika
Wiedza na temat:
- faktów, zjawisk, teorii i dylematów dotyczących edukacji oraz ich złożonych uwarunkowań w tym humanistycznych, społeczno-kulturowych, cywilizacyjnych, biologiczno-medycznych, psychologicznych i ich skutków dla praktyki pedagogicznej;
- prawidłowości i zakłóceń procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej;
- interdyscyplinarnych aspektów różnic indywidualnych, psychologii motywacji, emocji i procesów poznawczych, psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania rodziny oraz relacji interpersonalnych i rozwoju zdolności;
- praktycznych metod pracy opiekuńczo-wychowawczej, metod pracy pedagoga szkolnego, metod diagnozy rozwoju i zaburzeń w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci i młodzieży oraz metod wczesnego wspomagania rozwoju;
Umiejętności w zakresie:
- rozwiązywania złożonych, w tym nietypowych problemów pedagogicznych;
- wspierania funkcjonowania osób w różnych sytuacjach życiowych;
- projektowania i realizowania programów profilaktycznych i pomocowych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania i potrzeb odbiorców;
- rozstrzygania dylematów etycznych w praktycznej działalności pedagogicznej;
- odpowiedniego doboru źródeł informacji oraz krytycznej oceny, twórczej interpretacji i profesjonalnego wykorzystania pochodzących z nich treści;
- budowania klimatu sprzyjającego efektywnej komunikacji i współpracy w grupie, w tym również w interdyscyplinarnym zespole specjalistów;
Kompetencje do:
- budowania i podtrzymywania prawidłowych relacji z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i grup o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych;
- pragmatycznego, kreatywnego, innowacyjnego myślenia i działania w celu wspierania rozwoju indywidualnego i poprawy jakości pracy instytucji edukacyjnych;
Praca po studiach:
Kwalifikacje zawodowe do pracy:
- Jako pedagog: w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych; poradniach psychologiczno-pedagogicznych; prywatnych gabinetach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów; powiatowych centrach pomocy rodzinie; ośrodkach adopcyjnych; placówkach opiekuńczo- wychowawczych;
- Jako wychowawca i opiekun – wychowawca: w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej; bursach i internatach szkolnych; placówkach wsparcia dziennego.
- Jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej oraz asystent rodziny: w publicznych i niepublicznych placówkach i ośrodkach pomocy społecznej.
Informujemy, że na podstawie Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304) – art. 21 studenci kierunków nauczycielskich mają obowiązek na żądanie przedłożyć zaświadczenie o niekaralności w związku z przeprowadzaniem wszelkich czynności wobec małoletnich.
Niedopełnienie wymagań może stanowić przeszkodę w osiągnięciu zakładanych efektów uczenia się.
Absolwent posiada kwalifikacje w zakresie przygotowania pedagogicznego.