W ramach kierunku PEDAGOGIKA (studia drugiego stopnia) są do wyboru 4 ścieżki kształcenia:
NAUCZYCIELSKIE ( z przygotowaniem pedagogicznym)
- Psychopedagogika
- Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza z arteterapią
Ścieżki nauczycielskie przeznaczone dla:
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku.
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich prowadzonych zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunkach pedagogicznych i posiadających przygotowanie pedagogiczne.
NIENAUCZYCIELSKIE (bez przygotowania pedagogicznego)
- Edukacja dorosłych z tutoringiem
- Pedagogika penitencjarna z kryminologią
Ścieżki nienauczycielskie przeznaczone dla:
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 roku.
- absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich prowadzonych zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunkach pedagogicznych i posiadających przygotowanie pedagogiczne.
- dla absolwentów studiów wyższych pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunkach z dziedziny nauk społecznych: praca socjalna, nauki o bezpieczeństwie, nauki socjologiczne, psychologia.
Atuty ścieżki kształcenia Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza z arteterapią
Wiedza na temat:
- faktów, zjawisk, teorii i dylematów dotyczących edukacji i działalności opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej oraz ich złożonych uwarunkowań, w tym humanistycznych, społeczno-kulturowych, cywilizacyjnych, biologiczno-medycznych, psychologicznych,
- planowania indywidualnej i grupowej arteterapii, stosowania różnych technik w zakresie arteterapii;
- specyfiki funkcjonowania i wspierania osób w różnych sytuacjach życiowych;
- specyfiki głównych środowisk opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych oraz procesów w nich zachodzących w obszarze praktyki zawodowej;
- organizacji i funkcjonowaniu instytucji realizujących działalność edukacyjną i opiekuńczo-wychowawczą oraz ich wieloaspektowych uwarunkowaniach prawnych, ekonomicznych, etycznych;
- metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz terapeutycznej z zakresu arteterapii;
Umiejętności w zakresie:
- wspierania rozwoju podopiecznych i wychowanków oraz kształtowania ich samodzielności życiowej, prowadzenia działań profilaktycznych i inkluzyjnych;
- rozpoznawania i diagnozowania zróżnicowanych potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych podopiecznego;
- przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej, projektowania i realizacji programów terapeutycznych i pedagogicznych z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb podopiecznych i wychowanków;
- stosowania procedur obowiązujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, komunikowania się i współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym interdyscyplinarnych;
- realizowania zadań z obszaru pracy opiekuńczo-wychowawczej w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym, w tym z osobami z trudnościami adaptacyjnymi w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;
- wykorzystywania wybranych technik arteterapeutycznych w działaniach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych;
Kompetencje do:
- samodzielnego podejmowania decyzji w celu rozwiązywania problemów opiekuńczych oraz wychowawczych, dotyczących osób i grup społecznych znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych z uwzględnieniem zasad etyki zawodowej;
- realizowania zindywidualizowanych i włączających działań pedagogicznych w stosunku do uczestników procesu opiekuńczo-wychowawczego z uwzględnieniem specyfiki środowiska lokalnego;
- budowania i podtrzymywania relacji oraz współpracy między podmiotami procesu opiekuńczo-wychowawczego oraz terapeutycznego.
Praca po studiach:
Kwalifikacje zawodowe do pracy:
- Jako pedagog i opiekun – wychowawca: w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej (rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego, interwencyjnego, rodzinnego, specjalistyczno-terapeutycznego, regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne).
- Jako pedagog szkolny i opiekun – wychowawca: w placówkach oświatowych.
- Jako wychowawca: w bursach i internatach szkolnych.
- Jako wychowawca: w placówkach wsparcia dziennego, w tym opiekuńczych (świetlicach, klubach i ogniskach wychowawczych), specjalistycznych (świetlicach terapeutycznych, socjoterapeutycznych) i realizowanych w formie pracy podwórkowej.
- Jako pedagog: w placówkach specjalistycznych (poradnie psychologiczno-pedagogiczne; ośrodki adopcyjne; opiniodawcze zespoły sądowych specjalistów).
- Jako opiekun dziecięcy: w żłobkach i klubach dziecięcych.
- Jako pedagog, asystent rodziny, doradca rodzinny, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej: w publicznych i niepublicznych placówkach i ośrodkach pomocy społecznej podległych Ministerstwu Rodziny i Polityki Społecznej.
Informujemy, że na podstawie Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304) – art. 21 studenci kierunków nauczycielskich mają obowiązek na żądanie przedłożyć zaświadczenie o niekaralności w związku z przeprowadzaniem wszelkich czynności wobec małoletnich.
Niedopełnienie wymagań może stanowić przeszkodę w osiągnięciu zakładanych efektów uczenia się.
Absolwent posiada kwalifikacje w zakresie przygotowania pedagogicznego.